tirsdag 6. februar 2018

La det bli fortau...

Hva er en by uten fortau? Jeg har sett flere videoer av Legobyer på Youtube, og felles for dem alle er at de har en eller annen fortausløsning. På søndag brukte jeg litt tid på å finne noen løsninger for min by, og her er det jeg har kommet frem til.

Platene på Creator modulhusene bøyer seg ofte litt oppover etterhvert, så ved å feste dem til veiplatene motvirkes dette, samtidig som byen blir hengende bedre sammen. Derfor kommer jeg til å bytte ut de lyse grå kantene med 2x2 glatte brikker. Så skal jeg finne ut hva jeg vil gjøre med det mellomrommet som kommer mellom denne kanten og fortauet. Kanskje blir det litt blomsterbed, noen benker til å sitte på, etc.


Ghostbusters HQ ligger i enden av en gate, så jeg begynte å bygge nye fortau her. Selve fortauet bil 6 bredt, og bygges med 2x2 mørke grå (Dark bluish gray som Lego kaller fargen). Dette er den fargen som stort sett brukes på modulhus-platene også, så det danner en fin helhet. Så blir det litt skille og mønster med den lysere kanten.


Jeg vurderer seriøst om jeg skal sette en rad med lys grå bak disse, slik at det blir som på bildet over. Det som skjer her er at det skal komme en lyktestolpe i hullet i midten. For å få på plass denne trenger jeg å fylle ut med noen smalere brikker. De hadde jeg ikke tilgjengelig da jeg satt sammen dette.


På andre siden av krysset blir det en litt rar overgang, da veiplatene her er noe eldre og har bredere fortau. I overgangen lager jeg et blomsterbed, og så skal jeg lage flere slike bak fortauet på forskjellige steder i byen for å bryte opp det monotone grå.


Her har jeg satt av plass til en lyktestolpe til, men når jeg gjør det som her, så blir det ikke behov for smalere biter.


Så langt kom jeg med det jeg hadde fremme... Nå begynner jobben med å lete opp mer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar