mandag 5. februar 2018

Tilpassing av plater til Westernbyen

I helgen har jeg gjort noe nytt. For første gang i mitt liv har jeg bevisst "ødelagt" Lego. 
Jeg driver veldig lite med kapping av Legoklosser, da jeg ikke vil ødelegge. Er det noe som ikke passer bygger jeg heller om slik at jeg slipper å kappe noe. Men når man har en by og et helt bestemt område som skal fylles, så føler jeg at det ikke er å ødelegge, da er det mer en nødvendig tilpasning. 
Denne gang var det for å få dekket eksakt det området som er satt av til Westernbyen med plater. 

Jeg hadde tenkt å kappe platene med Dremel med et lite sagblad, men fikk et tips om å bruke en tapetkniv i stedet. Det hadde jeg ikke, men jeg hadde en sylskarp liten sak som man kan se øverst på bildet under som var like skarp. Det viktigste er å ha noe med et skarpt og tynt blad. 
Jeg talte hvor mange studs (knotter) jeg hadde plass til på bordet, og så brukte jeg sagbladet for å få en helt rett linje å kutte etter. Så ble kniven ført flere ganger langs sagen slik at det ble et tydelig spor i platen. Da dette var gjort ble platen bøyd forsiktig slik at den knakk i kuttet.


Jeg ville ikke ødelegge flere plater enn jeg trengte. En vanlig plate er 32 studs alle veier (du får også større plater i noen farger, men dette er de som er like store som veiplatene). Jeg trengte plater som bare var 14 brede, men skulle ha full lengde. Så da kunne jeg få 2 plater fra 1 standard plate. Jeg trengte 5 sånne plater, og i tillegg trengte jeg to halve plater og en liten bit. Så etter å ha kappet opp så jeg fikk 5 stk 14x32, 2 stk 16x32 (denne størrelsen finnes, men er umulig å få tak i i rødbrun), og 1 stk 14x16. Dette er det som ble til overs av platene som ble kappet. Dette er selvsagt tatt vare på...


Slik ser det ut når hele det opphøyde området er dekket av plater. Nå er det bare å få bygget fjellet med tilhørende tunnelåpninger og rampe for å komme med bil opp til westernbyen (må jo kunne komme opp med utrykningskjøretøy, og så skal dilligencen kunne kjøre opp og ned med turister). Planen er å få noen flere bygninger også, men det kommer litt etter hvert.


Jeg har skrevet at "jeg har gjort" i dette innlegget, men når sant skal sies så var jeg ikke alene om dette. Jeg er ikke 100% stø på hånda til tider, så jeg fikk veldig god hjelp av kona som dro kniven langs sagen mens jeg holdt ting på plass så det ikke skulle skli mens hun kuttet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar