tirsdag 5. september 2023

Oppdatering Tullfors 2.0 og Customsville

 Da er avgjørelser tatt igjen...

Tullfors blir stående der den er i dag, men skal bygges om litt slik at jeg kan få gjennomført noen av de tingene jeg har tenkt meg. Jeg har kjøpt nye ben til bordene med vann så jeg kan senke dem så jeg får vannet på et lavere nivå enn land. Jeg må sikkert gjøre om litt, men det skal jeg nok få til. Så bygger jeg kai-anlegg av brikker og legger inn en del av dem med murstein-mønster så setter jeg sannsynlig vis brygge-elementene jeg har i dag på toppen hvis det ikke blir alt for høyt. Om båtene blir liggende litt under bryggehøyde er ikke det noen voldsom krise, da mesteparten av lasten heises opp uansett, men kanskje kan jeg lage en liten brygge på den ene siden av kaianlegget der de mindre lastebåtene kan legge til.

Så tar jeg platen som flyplassen står på i dag og flytter over til sentrum og erstatter den dårlige platen med treben som står der i dag. Så blir flyplassen flyttet lenger inn på bordet og satt på et ledig 120x60 bord fra IKEA. Det vil kanskje bety at jeg får litt problemer med å rekke helt inn i hjørnet for å flytte på ting, men da får jeg bare passe på at det jeg setter der er noe som kan bli stående. 

En annen plan jeg har med vannet er å forlenge dypvannsflaten til å gå helt til døren. Minste bordet jeg har funnet på IKEA i den serien jeg har (eneste bordet de fortsatt selger) er 100 cm langt, og jeg har 90 cm igjen til veggen. Alternativet e å finne en måte å gjøre om på undervannsdisplayet slik at jeg kan bytte ut dagens 120 cm bord slik at jeg får 2 bord på 100cm ved siden av hverandre, da får jeg 10 cm igjen til døren som jeg ikke får utnyttet men det kan jeg helt fint leve med. Eneste er at jeg da må finne ut hvordan jeg kan løse displayet under vann da det i så fall vil komme to bordben i front av det. Kanskje klarer jeg å finne en måte å bygge et 90cm bord i stedet slik at undervannsområdet blir uendret.

For Customsville vil det bli en del omveltninger. Jeg har ikke flyttet inn skikkelig i rommet der den byen blir stående enda. Jeg har satt opp ganske mange hyller, men ikke alle. Men det jeg ser er at jeg gjerne vil bytte ut dagens bord med en mer smidig løsning, og jeg tenker da å bruke de samme Detolf-bordene som jeg har i Tullfors, og sette flere ved siden av hverandre. Dette vil gjøre at Tullfors går fra å være ca 140 x 140 på et høyt bord til standard bordhøyde og overflaten vil bli redusert til 100 cm i bredden. Jeg hadde egentlig satt av 120 cm men etter å ha testet ut litt ser jeg at det er mer praktisk å bare strekke meg 100 cm for å komme til det som er bakerst på bordet. Det jeg mister i dybde (bredde) håper jeg å ta igjen i lengden på bordet da jeg håper å kunne sette 4 bord ved siden av hverandre slik at jeg får et bord som er 240 cm den veien. Alternativt blir det 3 bord og da ender jeg med 180 cm som er litt mindre overflate enn byen har i dag. Så målet er 4 bord, slik at bordflaten blir noe større totalt sett. 

Jeg har begynt å tegne opp hvordan jeg ser for meg byen, og da tar jeg utgangspunkt i at jeg klarer å få til 100 x 240. 

Målet mitt er å få bordflaten i Customsville klar nå i høst, og også få på plass vannet i Tullfors. Så vil utbygging og ombygging skje fortløpende. Jeg er jo ikke så mye på hytta om vinteren, så jeg vet ikke helt hvor fort man vil se de store endringene, men jeg håper jo på at de vil begynne å syntes allerede i høst. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar