torsdag 29. juni 2023

Planer for Tullfors 2.0

Jeg har tenkt litt mer siden forrige oppdatering...
Jeg har lenge snakket om å la jernbanen gå i et eget lag under byen, men når jeg nå får potensielt flere bord, kan jeg kanskje se bort fra dette og i stedet bare legge om jernbanenettet litt slik at alt får plass på samme nivå. Flyplassen vil nok uansett være på et høyere nivå slik den er i dag, med mindre jeg får veldig god plass og kan plassere den litt annerledes. Jeg tror nok at jeg uansett kommer til å sette den slik at havnen ikke kommer under, men sumpområdet kan f.eks være under flyplassen da det ikke kommer til å være noe kraner og slikt der. 

IKEA selger justerbare ben som passer til bordene mine, så planen min nå er å kjøpe disse til å ha under vannet, og senke dette noe ned slik at jeg får et naturlig skille mellom vann og land. Da kan jeg bygge en pen kant for å skjule bordkanten og lage en naturlig overgang mellom sjø og land i byen. Dette betyr at jeg må tenke ut noe lurt med tanke på strand og bygningen jeg har der, men det skal jeg klare å løse. 

Jeg hadde også snakket om å lage en gruve på nivået der toget går, under byen eller området med bondegården, men jeg tror heller jeg gjør som med undervannslandskapet og setter et bord under dagens nivå for å få på plass en gruve, så lager jeg bare noen små bygg på vanlig nivå der det f.eks er noen få kontorer, en inngang til gruven og en jernbaneplattform der godstog kan stoppe og lesse og losse. 

Det at jeg skal flytte byen er også en gylden anledning til å endre litt på innholdet av mennesker, kjøretøy etc. og prøve å sette dette opp mer som små dioramaer i byen. Lage små hendelser som så kan endres med jevne mellomrom for å skape litt mer liv. Det er litt kaotisk slik ting er plassert i dag, og det er jo egentlig ikke helt optimalt. Kanskje kan jeg også flytte om litt på plasseringen av bygninger og slikt slik at noen av de tingene som ikke sees så tydelig i dag kan komme litt mer frem i lyset eller at andre ting kan komme litt mer i bakgrunnen. Det er jo så mye jeg har lyst til å gjøre, og kanskje er dette en god anledning til å se om jeg kan klare å realisere noe av det.

Jeg har i utgangspunktet 3-4 dager på meg i første omgang til å rive og male, samt planlegge noe av oppsettet i byen, så kan jeg komme tilbake en helg og gjøre selve flyttingen når jeg har tatt mål og fått planlagt litt mer på detaljnivå med tanke på plass, hva slags bord jeg har og en optimal plassering av dem for å utnytte rommet best mulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar