lørdag 24. juni 2023

Store endringer på vei...

Etter all sannsynlighet er det store endringer på vei til Tullfors. Det bygges om i kjelleren der Tullfors befinner seg, og Legorommet der Tullfors er i dag må trolig brukes som en bod for alle mine hobbyting. Dette betyr at Tullfors må flytte til et nytt sted, for å legge byen død er ikke noe alternativ.

Jeg skal i løpet av ca to uker begynne renovasjonsarbeidet for å få orden på hjemmet til Tullfors 2.0 (byen vil fortsatt bare hete Tullfors, men i prosessen med flytting og endringer vil det jo være enklest for beskrivelsens skyld å operere med to navn). Det nye rommet er rommet der Customsville befinner seg i dag, og det er naborommet til rommet der Tullfors står i dag så det skal ikke flyttes særlig langt. Like vel blir det en ganske omfattende jobb. Customsville flyttes sannsynlig vis til en annen vegg i rommet, men jeg må ta noen mål og se hva som lønner seg for å få mest ut av plassen. Customsville har jo en gitt størrelse, da jeg har bygget mitt eget bord. Jeg kan selvfølgelig bygge et bort til evt. og koble dem sammen eller noe, men har ingen planer om det, i alle fall ikke i øyeblikket.

Det er en del gamle trebenker som skal rives ut fra rommet, og så må det ryddes litt og rengjøres litt før jeg kan male veggene og begynne prosessen med å flytte selve Tullfors. Jeg vil selvfølgelig oppdatere både Tullfors videobloggen, og denne bloggen med stoff underveis. Det blir nok en og annen liten video, men mesteparten av ombyggingen vil nok dokumenteres her inne. Oppbyggingen av Tullfors 2.0 vil selvfølgelig også bli både videoer og blogginnlegg.

Litt av utfordringene mine ligger i at rommet i dag inneholder en del Lego som ikke egner seg pr dags dato i Tullfors, men som jeg ikke har hatt hjerte til å demontere og gjøre om til "løs" Lego. Jeg får ta en streng vurdering på dette for hvert enkelt sett når jeg rydder og ser gjennom hva som er der. Jeg tar med meg en del tomme plastkasser, så jeg får noe å oppbevare settene i enten midlertidig eller mer  permanent avhengig av hva det er.

Så vidt jeg husker uten å ha noen mål foran meg, så er det nye rommet noe større, Det betyr at Tullfors kan få litt mer grunnflate, og jeg har allerede flere bord som jeg kan bruke til dette. Tanken min er at jeg kan bruke mesteparten av rommet til de displayene jeg har planlagt for Tullfors eller andre City-relaterte ting, og kanskje kan flere av disse tingene integreres med Tullfors. Jeg har jo lenge snakket om at jeg ønsker å lage et lite sump-diorama der jeg har noen av politi- og skurke-settene som finner sted i sumpene utenfor Lego City, og kanskje kan disse sumpene lages som en slags forlengelse av det "grunne" vannet rundt stranden, og så kan jeg flytte havnen slik at den henger sammen med dypvannsområdet mitt. 

Slik det ser ut nå har jeg i alle fall tre bord jeg kan bruke til å utvide Tullfors, men det kan være jeg får så mye som fem. Ett av disse vil gå til sumpområdet, så ser jeg for meg at jeg trenger mist ett bord til å utvide bykjernen min da det allerede er for liten plass til modulbyggene som burde være der. Kanskje burde jeg sette av to bord til dette, da det jo er i bykjernen det er naturlig å innplassere de fleste nye settene som kommer i City-serien. Dette vil nok bety at jeg må ta vekk veiplater fra andre områder for å heller plassere dem i sentrum, men det betyr samtidig at jeg kan lage smalere veier utenfor sentrum og bruke de nye veiplatene fra Lego til dette.  Jeg har også lyst til å finne en måte å knytte samen veien mellom det øvre og det nedre laget av sentrum, da jeg fortsatt ser for meg å ha en øvde o nedre del av sentrum, så får vi se hvordan fordelingen blir, om den øvre delen blir like stor eller om den blir noe større. Dette er jo samtidig en gylden anledning til å bytte ut den platen øvre delen står på nå, da den er ujevn og ikke ideell.

Jeg tenker at jeg skal ta mål og begynne detaljplanlegging av hva som kan flyttes hvor når jeg har fått tatt mål og sett hvor mange bord jeg har tilgjengelig. Lego selger fremdeles bordplatene jeg buker, men nå ser det ut til at de kun selger dem i 100 x 60, mens mange av bordene mine i dag er 120 eller 150 cm lange.  

En annen tanke er jo å legge noen planker under bordene, eller mellom bordbena og bordplaten slik at jeg på en veldig enkel måte kan heve den delen av byen som er land, slik at jeg på en enkel måte får høydeforskjell mellom vann og land. Dette trenger jo ikke være voldsomt høyt, bare så jeg kan bygge en naturlig kant som en slags brygge. Og så setter jeg havneanlegget oppå sik det er i dag, men da får jeg også muligheten til å utvide dette litt. Hvis jeg klarer å få det til kan jeg kanskje plassere flyplassen et annet sted, slik at jeg får fri høyde til å operere kraner og slikt i havnen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar