tirsdag 13. november 2018

Tanker om bygninger

Det er flere MOC-bygg (egendesignede bygg) som skal bygges og plasseres i Tullfors. Brannstasjonen jeg har nevnt tidligere et ett av dem. Jeg har fått tak i en del rødt nå, så nå er det bare å få tid til å sitte og bygge. Jeg holder på å tegne litt i Lego Digital Designer (LDD) for å få en idé om hvordan det skal bli. Planen er å ha to etasjer over denne. Første etasje vil ha oppholdsrom for brannmennene og kontoret til stasjons-sjefen, og i andre etasje vil det være hvilerom og kontoret til sjefen for hele brannvesenet. Så på siden av brannstasjonen vil det være et lite tårn som blir ytterligere en etasje, men det er kanskje snakk om 6x6 knotter ikke mye større enn det, som er tårnet der de kan henge brannslangene til tørk etter utrykning. Skal se an størrelsen litt, da det er greit å finne en god tak-løsning først.


Et annet bygg jeg har snakket om en stund er terminalbygget på flyplassen. Her har jeg en veldig klar idé inne i hodet mitt på hva jeg vil gjøre, så gjelder det bare å finne de riktige klossene for å kunne gjennomføre det. I dette tilfellet blir det mye store glassflater og "metallstrukturer" innenfor disse, slik det er lagt opp til i den originale flyplassen.
Planen er å bygge alt på en 32x32 plate, da den passer rett inn på den avsatte plassen.
Dagens flyplass har en inngangsdør som er latterlig høy, så jeg skal halvere høyden der og dele opp i to etasjer. 
I første etasje er det avgangs/ankomst-hall, innsjekking, bagasjeutlevering og sikkerhetskontroll.
Det eneste jeg har sikkert for meg at det skal bli i andre etasje er en restaurant. Det kan god være jeg bygger andre etasje på en slik måte at den ikke går over det hele, slik at et område i bygget får det mer romslig under taket. Jeg må se litt på hvordan dette evt. kan løses så det ser bra ut.
Hvis jeg får det til, så er det naturlig å bygge en gate med gangbro ut til flyet. Jeg har sett andre gjøre dette, så jeg har noen ideer å gå ut fra. I så fall vil de reisende gå gjennom sikkerhetskontrollen i første etasje, og så ta trapp eller heis opp i andre.
Så må jeg nok ha en etasje med kontorer for de ansatte, samt politi og tollvesen. Her trenger det ikke å være de samme panoramavinduene, men mulig jeg lager store vinduer ut mot rullebanene.
Helt til slutt kommer tårnet, som skal ha litt høyde over dette. Dette blir et litt større tårn enn det som er på dagens flyplass.

Siste bygget som er under planlegging er en utvidelse av sykehuset mitt. I byen i dag står sett 60204. Jeg har også et sykehus til. Jeg er ikke sikker på settnummeret, men tror det kan være sett 4429. Planen min er å bygge dette fra tegningene og dokumentere det, så kommer jeg til å slå dette sammen med det andre settet og legge til ekstra Lego for å få et flott sykehus.
Jeg ønsker meg et sykehus med akuttmottak som i 60204 men kanskje litt større, samtidig vil jeg ha undersøkelsesrom, operasjonsstuer og rom pasientene kan ligge på.
Jeg ser ikke for meg et voldsomt stort sykehus, men må i alle fall ha tre etasjer (kanskje flere), og på taket ser jeg for meg at det er landingsplass for helikopter. Så får jeg se hvor store helikoptre jeg kan få ned der, jeg har jo et SeaKing redningshelikopter som vel er det største som er aktuelt å lande ved sykehuset.

Dette er de mest konkrete planene jeg har for utbyggingen av Tullfors, men jeg har også planer om å få flere bygg i westernbyen, og jeg har en banan-mann som gjerne vil ha en strandbar han kan drive.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar