fredag 7. september 2018

Brannstasjon - Work in progress

Jeg har lenge lovet at Tullfors skulle få en mer moderne brannstasjon. De ar jo den gamle brannstasjonen som er i modulhus-serien, antagelig er dette et brannmuseum i dag. Så har de den nedlagte brannstasjonen som Ghostbusters har kjøpt og gjort om til sitt hovedkvarter. Men de har ingen aktiv brannstasjon, og det har jeg tenkt å gjøre noe med. Jeg vil gjerne ha noen egendesignede bygninger i byen min, så etter å ha bygget to brannstasjoner (60004 og 61110) ble de demontert og to baseplater funnet frem. Den til venstre er fra en gammel politistasjon (7744 fra 2008) og den fikk vi med i en stor lott med løs Lego som kon kjøpte. Sannsynlig vis er det nok biter til å bygge opp politistasjonen, men jeg har allerede to andre politistasjoner og masse løs hvit Lego så jeg ville aldri hatt den stående i byen uansett. Men etterhvert skal jeg lage min egen politistasjon.


Utvendig er første etasje nesten klar. Jeg skal selvfølgelig legge tiles foran brannstasjonen, og planen er å lage et tre som kan stå bak gatelykten.Så er tanken å bygge en eller to etasjer over de to garasjene til høyre. Det gjør ikke noe at bygget blir litt massivt for det blir stående bak Ghostbusters HQ


Her har en brannmann stilt seg på taket for å sjekke at det er bygget i henhold til brannforskriftene.


Uansett hvordan jeg bygger ser det ut til at det blir en liten glippe mellom kjøreportene og taket. Jeg så det ikke da jeg så på brannstasjonen i virkeligheten, men ser det ganske tydelig på dette bildet. Sannsynlig vis senker jeg taket ved å ta vekk raden med plater som holder ting stabilt. Taket på garasjene skal ikke kunne tas av så da vil de sannsynlig vis holde alt stabilt uten det ekstra laget hvis jeg forsterker taket fra undersiden slik Lego gjør på modulhusene sine.


Denne delen av taket er ikke ferdig. Her kommer trappen fra første etasje og her trenger jeg en del litt mindre plater for å få det til å henge skikkelig sammen. Jeg trenger også å finne en skikkelig løsning så trappen blir seendes bra ut da jeg trenger to tapper. Jeg kommer til å kjøpe to av samme farge fra Bricklink, og jeg regner med at de blir svarte.


Inngangspartiet er så godt som ferdig. Her står det en kaffemaskin ved siden av inngangsdøren. Det kan hende jeg bytter ut denne med en vanntank etter hvert, da det er lettere å se hva det er for alle kanter. Så har vi en stor skrivepult der det sitter en sivilt ansatt resepsjonsdame. Hun kommer kanskje til å flytte en etasje opp til forværelset ti brannsjefen når andre etasje er ferdig, og så vil en det sitte en brannmann her. Jeg er ikke sikker på om dette også skal være alarmsentralen eller om jeg skal bygge en liten alarmsentral oppe, jeg har egentlig litt lyst til det for å kunne bruke litt dataskjermer og andre ting som jeg har fått i diverse lotter med løs Lego.


Dette taket er ferdig, men det kan hende jeg bygger om trappen opp til helikopter-plattformen, og kanskje hvis jeg hever plattformen ett hakk til kan jeg sette ut noen aircondition-enheter eller slike ting bak på dette taket. Så er planen å ha en dør inn til andre etasje, slik at helikopterpiloten kan komme seg enkelt til og fra helikopteret.


Brannsjefen er veldig utålmodig, og vil gjerne komme raske på plass i kontoret sitt, så han har fått IT-avdelingen til å installere nettpunktene allerede så han har fått pc og telefon. Han har også satt opp et kart over byen og lagt fra seg en avis.


Planen er at brannsjefen skal ha et hjørnekontor med mange vinduer. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha en stasjons-sjef og en brigadesjef og om de skal ha hvert sitt kontor eller dele, det får jeg tenke litt på mens jeg planlegger den videre byggingen. 
Det som i alle fall er sikkert, er at jeg skal ha et forværelse til dette kontoret, der det skal sitte en sivilt ansatt, og der skal det være en del arkivskap. 
Jeg skal også ha et lite spiserom med kjøkken der brannfolkene kan spise og slappe av mellom utrykningene, og jeg skal ha et soverom med køyesenger bak der. 
Det kan fort være at jeg bygger slik at det blir en tredje etasje, og i så fall har jeg lyst til å ha et trimrom i denne etasjen. Kanskje kan jeg ha brannsjefens kontor i andre etasje og brigadesjefens kontor i etasjen over. Jeg får se hva jeg gjør når jeg nå fortsetter planleggingsfasen. 
Jeg kommer også til å ha et lite slangetårn i det bakerste hjørnet, der brannslangene henges opp til tørk etter endt oppdrag. Her kommer jeg til å henge opp et par slanger som jeg har fått som ekstra deler i diverse brannsett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar