fredag 28. september 2018

Hva skjer fremover i Tullfors?

Luftfartsmyndighetene og Havnevesenet har gått sammen om en søknad om å bygge om flyplassen i Tullfors. Bystyret har akkurat signert avtalen, og Borgermesteren gleder seg til at det skapes flere arbeidsplasser i byen. Med økte skatteinntekter får han kanskje råd til å bygge første etasje av rådhuset.

I praksis betyr dette at hele flyplassen heves så mye at det går an å kjøre inn skip under (30 cm i virkeligheten), og dermed kan det etableres en liten havn for mottak av gods der Terminalbygningen står i dag.
Dette gjør at det blir vann på begge sider av stranden, så jeg skal sette ut platene og bygge litt sand oppå for å få det til å se mest mulig naturlig ut. Jeg ser for meg at bading forgår på den siden som er strand i dag, og så kan jeg ha noen brygger til småbåter ut mot innseilingen til havna.
Dette kommer til å kreve en del plater som ser ut som planker, så det tar nok litt tid før det er på plass, men jeg kan begynne å lage selve bryggene, og så kan jeg legge på plater etterhvert som jeg får tak i dem.

Så blir det en liten godshavn der vannet stopper, og en liten molo av grå elementer der det ikke er brygge for å sørge for at det ikke kommer vann inn i byen. Dette har jeg også planer om å bygge borte ved kystvaktstasjonen i den andre enden av byen, men bare der den blå filten som representerer vannet  grenser mot byen. Før jeg bygger moloen må jeg få ferdig fjellet rundt westernbyen.
Det fulgte med en brygge til det grønne lasteskipet som frakter korn, så jeg kommer til å bruke de elementene til å lage selve bryggen der skipene lesser og losser, men jeg håper å kunne bygge en slags L-form, så et skip kan ligge til kai og vente mens et annet lesses eller losses. Eller kanskje jeg lager en løsning slik at et skip kan ligge og bunkre. Jeg får se hvilke ideer som er praktisk gjennomførbare.

Under denne delen av vannet har jeg jo det lille skipsvraket som skal ligge på to plater med månekratere. Det er ikke naturlig å bygge fjellvegger opp fra disse platene, så jeg kommer til å dekke havbunnen rundt skipsvraket med en del vegetasjon. Jeg har kjøpt den del forskjellige planter som jeg kan bruke til dette formålet, og det er jo også naturlig å prøve å lage noen litt spesielle koraller og steiner og slikt med annen Lego.

I sentrum har jeg planer om å sette ut trafikklys og gatelykter, og jeg har planer om å få bygget ut gaten mellom radene med modulhus for  skjule kanten på platen som hever den bakerste rekken. Jeg har begynt å planlegge hva slags hus som kan passe inn og tegnet noen forslag i Lego Digital Designer (LDD) for å finne ut hva slags og hvor mange biter som trengs for å bygge disse.
Jeg har så vidt begynt å sortere en del lotter som kona og jeg har kjøpt opp gjennom årene, og mens jeg gjør dette legger jeg tilside biter jeg mener jeg kan komme til å trenge til bestemte prosjekter.
Jeg regner med å trenge to eller tre bygninger, for jeg skal jo ha en innkjøring til et parkeringsanlegg i den ene enden og togstasjon i den andre. Og sånn ca midt mellom dette står allerede Legobutikken min plassert.

I westernbyen er det planer om å sette opp en bygning som har både bar og hotell. Tanken er å lage en ikke alt for stor bar (Saloon) og ha en trapp opp til etasjen over der det er noen ganske små rom med senger, og kanskje et felles bad eller noe slik at de kan få gått på do og badet/dusjet. Jeg ønsker også å bygge et kontor for Wells Fargo (dilligence-firmaet) som også kan ha en smie og så ønsker jeg jo å gjøre noe med banken fra Lone Ranger serien slik at den passer inn litt bedre. Jeg kunne også tenke meg å bygge på en etasje på Fort Legoredo, om ikke hele, så i alle fall på tårn og noen sentrale deler slik at det ikke blir så mye lavere enn bygningene rundt.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal løse bygningene ved flyplassen og havnen enda. Jeg vil jo oppfordre reisende til å ta toget, så jeg burde hatt en liten perrong for persontransport og også hatt et større anlegg for gods ute ved flyplassen og havnen. Da må jeg i så fall også ha et bygg som gir de reisende tilgang til flyplass-terminalen fra bakkenivå. De som kommer med bil parkerer helt sikkert på samme nivå på et sted ved byen som man ikke ser. Hvis jeg klarer å finne en god løsning, så kan jeg da lage et bygg som bare har en liten inngang til en heis på bakkenivå, men som blir større leger oppover i etasjene. Resten av bygget kan da stå på stolper.
Både flyplassen og havnen trenger et sted der gods kan fortolles, og det trengs også tollere for å sjekke bagasje og gods. Det kunne vært fint å lage dette slik at samme kontor kunne betjene både havn og flyplass, så jeg må tenke litt på hvordan dette kan bygges slik at jeg får plass men slik at det likevel blir et praktisk bygg som dekker alles behov. Det ideelle hadde jo vært og laget et slags modulbygg, slik at jeg kom til og kunne vise detaljene i bygget og flytte figurer ut og inn etter behov. Dette bygget kunne kanskje hengt sammen med terminalen på flyplassen og inneholde ankomst- og avgangs-hall, restaurant, kontorer for Lego Space, kontorer for flyplassens ansatte og selvfølgelig et kontrolltårn på toppen. 
Jeg har en liten idé om hvem jeg vil ha som tollere, da jeg kjøpte en flott minifigur i Legoland som passer perfekt som sjef for tolletaten. Så kunne jeg brukt Bobbyene fra minifigur-serie 11 som tollere da de er kjempetøffe figurer men ikke passer inn helt med de andre politifigurene.

Jeg har gått bort fra tanken om en egen romhavn, men jeg ser for meg at flyplassen er større enn det vi ser i byen min, og at romhavnen er der vi ikke ser. Så vil det som skal skytes opp fraktes til den rom-platen som ser ut som en landingsplass og skytes opp derfra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar