fredag 1. juli 2022

Innbyggere i Tullfors - Politifolk

Politiet er kanskje den mest varierte gruppen figurer. Lego har hatt så mange forskjellige politidesign opp gjenom at det skal mye til å få en hel styrke til å se identisk ut. Det finnes 169 forskjellige brannfolk figurer, men hele 334 politifolk (etter nærmere inspeksjon ser jeg at dette også inkluderer kjeltringene)...

Først ut her i denne posten er to versjoner av Comissioner Gordon fra Batman. I Tullfors er ikke dette samme mann, men brødre. Han til venstre er øverste leder for politiet og han til høyre som har fått en revolver er lederen for de detektivene som jakter på de mest hardbarkede forbryterne i avdelingen for etterforskning av organisert kriminalitet.


Disse to kommer fra den enheten som Lego kaller Mountain Police og ble utgitt mellom 2015 og 2018. Han til venstre er nok enten helikopterpilot eller motorsyklist. Jeg kommer nok ikke til å ha noe eget fjell-politi da jeg ikke har så mye fjellområder, men det kan være jeg lager et lite fjelldiorama i det andre Legorommet mitt. Men de kommer helt sikkert til å dukke opp innimellom i Tullfors også. 


Denne politiuniformen hadde Lego fra 2017 til 2022 og han til høyre er nok motorsykkel-politi, hun til venstre er jeg litt usikker på. Vet ikke hvordan jeg skal bruke disse, men finner helt sikkert et område der politiet kan ha disse uniformene for jeg regner med jeg har ganske mange som ser slik ut fra før av også da dette figurdesignet kom i 12 sett og jeg har 9 eller 10 av dem. Kanskje dette kan bli uniformen til de politifolken som flyr helikoptre.


Disse er satt sammen av forskjellige figurer, da disse overkroppene kom med sandfargede ben. De tilhører egentlig fjell-politiet, men jeg tenker kanskje at de blir havnepoliti. Jeg er usikker på om de skal betjene politibåten eller om de bare skal jobbe på land, men det finner jeg ut når jeg får en oversikt over hvor mange av denne typen figurer jeg har, og eventuelt hvor mange andre typer jeg må gi spesifikke oppgaver til.


Disse to kommer begge til å få hvite hatter av den typen han til venstre har. Disse overkroppene ble brukt i kystvsaktsettene som kom mellom 2013 og 2014 og har derfor et tydelig maritimt snitt. Jeg vurderer derfor å ta dem ut av politistyrken og gi dem viktige oppgaver i kystvakten i stedet. Jeg planlegger jo å ha en liten kystvaktbase i fjellsiden i Tullfors, så de vil definitivt være en del av bybildet.


Figuren til venstre her er brukt i 7 sett mellom 2013 og 2016 og da ofte som en helikopterpilot med hvit hjelm. Her har figuren en hjelm som nyere helikopterpiloter bruker og som vel også er brukt av Super Secret police og av SWAT. 
Figuren til høyre kom i 9 forskjellige sett mellom 2019 og 2022 og ofte var dette kroppen til en karakter som heter Duke Detain. 
Jeg vet ikke helt hilken rolle disse figurene får i Tullfors enda, det kommer an på hvor mange jeg har av dem, men det kan fort bli at de blir en del av innsatsstyrken (SWAT) eller at de får helikoptertjeneste. 


Denne kroppen var i 4 sett mellom 2017 og 2019, og for meg ser disse ut som de uniformerte politifolkene som jobber i SWAT eller som er med ut på arrestasjoner der man forventer at det kan bli alvorlige situasjoner. Han til venstre ser jo ut som han har fått seg en trøkk på kinnet allerede. 


Disse figurene har alle samme overkropp. Denne var med i 11 forskjellige ett mellom 2014 og 2016 og jeg tenker at dette blir uniformen til de som jobber i UP og Trafikkseksjonen og kjører bil. Alle vil få den samme hatten som de to til høyre har. Den hatten er kanskje min favoritt når det gjelder hodeplagg for politi.


Figuren til venstre er satt sammen fra flere sett, Overkroppen ble laget mellom 2013 og 2016 og kom med svarte ben. Men med de mørke blå bena blir det blandet mer naturlig inn i politiet slik mine politifolk ser ut. Jeg er usikker på rollen hun kommer til å få i politistyrken, men hun blir definitivt å se.
Personen til høyre er jeg litt usikker på om er en mann eller en kvinne. Så vidt jeg kan se kom denne kroppen egentlig med grå hender og ble bare utgitt i 2016. Jeg liker at figuren har mikrofonen på siden av ansiket, og har planer om å sette på et annet hår (kanskje et lenger damehår så jeg dekker munnen som så vidt stikker frem bak under dette håret) og gjøre henne til en av de som betjener sambandssentralen på politihuset, eller kanskje hun som sitter i hovedresepsjonen. 


Alle politifolkene på bildet her untatt hun som er nummer to fra høyre i nederste rad har kanskje den mest brukte politiuniformen de senere årene. Denne ble produsert fra 2017 til 2022 og finnes i hele 28 forskjellige sett. Dette kommer til å bli uniformen til de "vanlige" politifolkene, de som patruljerer gatene og sørger for at alle har det bra. Det kan både være fotpatrulje, men også fra kjøretøy. 
Nummer to nederst fra høyre har en overkropp som kom i 9 sett mellom 2011 og 2016, så den er litt mindre brukt. Likevel er den helt tydelig i samme stil som de andre, bortsett fra at figuren ikke har et utstyrsbelte med samband. Så det er nok antagelig en politibetjent som jobber inne på stasjonen og har tilgang til fastmontert samband. Alle disse figurene er nok tilfeldig satt sammen, men det stemmer at de har mørkeblå ben. Påfallende mange har solbriller ser jeg. Han/hun som har hjelm vil få byttet ut denne. Jeg ønsker at alle disse politifolkene med denne uniformen skal ha de store hattene som de tre i midten på nederste rad har. Jeg har akkurat lagt inn en ordre på Bricklink for å sørge for at alle disse politifolkene (og de jeg eventuelt har fra andre sett) får dette hodeplagget.


Dette er to forskjellige årganger av samme overkropp. Dette er kanskje inkarnasjonen av en klassisk motorsykkel-politikropp, eneste som er mer klassisk er den kroppen Lego brukte fra 80-tallet og i mange år fremover. Men de to korppene til venstre ble laget fra 2005 til 2013, og så ble de oppgradert i 2011 til å få trykk på ryggen med police og noen tasker i beltet. Med den hjelmen og hodet til han til høyre roper jo nærmest dette motorsykkel-politi.


Figuren til høyre har fått et nytt hode, da han egentlig er Bad Cop fra The Lego Movie, men her passer han jo veldig godt inn som Super Secret Police. I Tullfors blir vel de kanskje noe sånt som Sikkerhetstjenesten (PST). Legg merke til den tøffe hjelmen med logoen på.
Figuren til venstre har jeg ikke klart å finne i de kategoriene jeg ville trodd han skulle være, men sannsynlig vis er det egentlig ikke en politifigur. Men det er nok helt klart en pilot av noe slag, og han vil nok få en slik rolle i politiet i Tullfors enten det blir for Super Secret Police (PST), SWAT eller andre avdelinger.


Dette er Nick Fury fra Marvel, men jeg har ansatt ham som etterforsker i avdelingen for etterforskning av Organisert Kriminalitet. Opprinnelig hadde jeg tenkt han kunne være sjef for Tollvesenet men nå har jeg jo bestemt at de oppgavene løses av en del av politiet, så da kan kunnskapen hans brukes andre steder i etaten.


Dette tror jeg også er en overkropp fra Fjellpolitiet, men jeg vet ikke så mye mer om figuren. Kanskje kan han jobbe sammen med havnepolitiet, eller kanskje han jobber på politibåten.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar